A kanyarodást gyakran a motorkerékpározás legnagyobb kihívást jelentő részeként írják le. És joggal, mert a kanyarokat tisztelettel kell kezelni. A megfelelő technikával, sebességgel és biztonsággal tökéletes nyomvonalat érhetsz el, és igazi profi motorosként sajátíthatod el a különböző kanyartípusokat.
Ahhoz, hogy egy kanyart elsajátíts, helyesen kell bemenni abba. Jobbos kanyar esetén a középvonalról, balos kanyar esetén a sáv jobb széléről lépj be. A kanyarba való belépés előtt tartsd a tested helyes pozícióban, hogy a kanyar belső oldala felé legyen szögben. Segít, ha a belső térded kifelé néz, és a külső lábadat erősen a tankhoz szorítod. És az is fontos, hogy gyakorold a megfelelő sebességet. Az alulkormányzottság és a motorfékezés remekül működik. Kerüld a kanyarodás közbeni fékezést, az kizökkenthet a pályáról.
Belépés egy kanyarba
A kanyarba való belépéskor is fontos, hogy a tekintetedet helyesen tartsd. Ismétlem, ahová nézel, oda mész. Tehát koncentrálj az előtted lévő pontra, miközben nem sürgeted a kanyart. Ha egy kicsit később fordulsz, a kanyar nem fog a szembejövő forgalomba küldeni. Az ideális pálya általában a kanyar külső szélénél kezdődik, a csúcspont mellett a belső oldal közelében halad át, és a külső szélénél ér véget. Nagyobb kihívást jelentő kanyarok vagy szerpentinek esetén érdemes a kanyart kisebb szakaszokra bontani, és a pályát szükség szerint módosítani. Ismét csak gyakorold ezt, és gyakorolj különböző típusú kanyarokon. De ha túl hamar túl nagy gázt adsz, a motor a szembejövő forgalomba vagy egyenesen az útra fog dobni. Egy tipp neked: ne adj gázt, ha nem látod a kanyar végét.
A kanyar áthaladása
Ne feledd a "ahová nem látok, oda nem megyek" ősrégi szabályt, különösen ismeretlen utakon. Ahol nem látod a kanyar végét, ott ne menj túl gyorsan. Nem tudhatod, hogy mit találsz, hogy néz ki a kanyar, vagy hogy vannak-e akadályok. Gondolj az egyensúlyodra. A rángatózó mozdulatok feleslegesen befolyásolhatják a stabilitásodat. Ha meglep egy kanyarzárás, akkor őrizd meg a nyugalmad, dőlj még jobban a motorral, és próbálj meg átjutni rajta. Ha viszont a motor lefeküdne, hagyd, hogy lecsússzon az útra. Lazítsd el a tested és az izmaidat, kerüld a kezeddel való fékezést egy esésnél, vagy a felállást, ez csak felesleges további sérüléseket okoz. Ha átértél a kanyaron, akkor kezdj el gázt adni, a motor vissza fog egyenesedni, és kipipálhatsz egy újabb sikeres kanyart.
Mi segíthet még a kanyarok leküzdésében? Rendszeres edzés és gyakorlás, a környezeted megfigyelése, nemcsak az utat, hanem a többi érintettet is, és a vezetésed elemzése a fejlődés érdekében. Ez nagyszerűen működhet, csak rendszeresen, őszintén kell dolgoznod rajta, és a belső nyugalomra, higgadtságra és koncentrációra kell fogadnod.