Egyre gyakrabban fordul elő, hogy a motorosok Magyarország határain túlra mennek, és új motorosokat keresnek. De természetesen, aki biztonságosan és a nagy "ha"-tól való félelem nélkül szeretne közlekedni, annak tanulmányoznia kell az ország közúti szabályait. Ezek eltérőek, és a helyi szokások különösen a motorosokra vonatkoznak. Egyes helyeken a motorosok az utak megbecsült részei, míg máshol még nem tanulták meg a helyes reakciót és az előrelátást.
Lengyelország
A kötelező felszerelés és a kötelezően magaddal vinni kívánt dokumentumok közé tartozik a bukósisak. Mindenki köteles minőségi szabvánnyal ellátott bukósisakot viselni. Noha Lengyelországban a ruházat nem kötelező a motorozáshoz, javasoljuk, hogy mindig viselj tartós motoros ruházatot, beleértve a csizmát és a kesztyűt is. A motorosoknak a megfelelő motorkerékpár-kategóriára érvényes vezetői engedélyt, a biztosítási igazolást, a motorkerékpár nyilvántartását és a személyes okmányokat kell magukkal vinniük.
Jó ötlet továbbá ismerni a sebességkorlátozásokat. Az általános sebességkorlátozások a következőek. A faluban 50 km/h, 23:00 és 5:00 között 60 km/h), a falun kívül 90 km/h, a gyorsforgalmi úton 100 km/h, sőt az autópályán 140 km/h a korlátozás. A lakott övezetek és az iskolai kereszteződések ki vannak jelölve, és a sebességet általában 20-30 km/h-ra korlátozzák.
Lengyelországban kötelező egész nap bekapcsolva tartani a lámpákat, függetlenül az időjárástól vagy az időjárási viszonyoktól, valamint a látási viszonyoktól függetlenül, és minden motorosnak kötelező a működő irányjelző és féklámpa használata. Előzni csak balról szabad, előzéskor elegendő oldaltávolságot kell tartani, és ha motorral dugóba kerülsz, a dugóban lévő járműveket jobbról is megelőzheted, feltéve, hogy ezzel nem veszélyezteted a többi közlekedőt. Ha csoportban motorozol, ajánlott a sakktábla alakzat, és a motorkerékpároknak általában biztonságos távolságot kell tartaniuk egymás között az ütközések elkerülése érdekében. Lengyelországban szigorú szabályok vonatkoznak az alkoholfogyasztásra, a véralkoholszint felső határa 0,2 promile. Ha ezt a határértéket meghaladod, komoly pénzbírságra, esetleg a jogosítványod elvesztésére és bizonyos esetekben büntetőeljárásra számíthatsz. A kötelező biztosítással is érdemes készülni, Lengyelországban érvényes felelősségbiztosítással és a biztosítás lengyelországi érvényességét igazoló zöldkártyával kell rendelkezned. Keleti szomszédainknál a gyalogátkelőhelyeken, kereszteződésekben és veszélyes helyeken tilos a parkolás, míg a motorosoknak kijelölt helyek állnak rendelkezésre. Ha a járdán szeretnél parkolni a motoroddal, megteheted, feltéve, hogy elegendő helyet (legalább 1,5 métert) hagysz a gyalogosoknak.
Németország
Németország híres arról, hogy szigorúan betartja a közlekedési szabályokat, ami a motorosokat sem zárja ki. Ezért érdemes jól felkészülni és ismerni a helyi közlekedési szabályokat. Minden motoros köteles jóváhagyott bukósisakot viselni, valamint érvényes jogosítványt, biztosítási okmányokat, motorkerékpár-regisztrációt és személyes okmányokat magánál tartani.
Ami a sebességkorlátozást illeti, az 50 km/h a településen belül, 100 km/h a településen kívül, és bár az autópályán nincs maximális sebességkorlátozás, 130 km/h ajánlott. Egyes szakaszokon sebességkorlátozás is lehet, és elengedhetetlen, hogy a szabályozást mindig betartsák és betartassák.
Itt is mindig világítani kell, függetlenül az időjárástól és a látási viszonyoktól, és a működő irányjelzők és féklámpák magától értetődőek. Balról csak megfelelő oldaltávolsággal szabad előzni, és ha dugóba kerültünk, akkor jobbról is előzhetünk, de álló forgalmi dugóban a sávok között haladhatunk, hacsak a helyi szabályok nem tiltják.
Németországban a megengedett véralkohol-határérték legfeljebb 0,5 promil. A 21 év alatti friss sofőrök esetében nulla tolerancia érvényes. A németországi bírságok elég ijesztőek, és a jogosítványok bevonásához és büntetőeljáráshoz vezethetnek. Ismét érvényes biztosítással kell rendelkezned, valamint érvényes zöldkártyával. Motorkerékpárosként nem kell matricát vagy útdíjat fizetni.
Magyarország
Magyarország szintén népszerű motoros úti cél. A helyi infrastruktúra magas színvonalú és még mindig fejlesztés alatt áll. Az autópályákat M betűvel jelölik, az országos utakat 1-től 8-ig számozzák, a másodosztályú úthálózatot 10-től 89-ig. Az utak jól burkoltak és általában jó állapotban vannak, de nincsenek leállósávok. A közlekedési szabályok megegyeznek a csehországiakkal, pontrendszer van érvényben, a bírságokért járó büntetőpontok nem kerülnek át a cseh pontrendszerbe, a hivatal állít be neked egy kártyát az esetleges büntetőpontok rögzítésére. Ezek az adatok megmaradnak az adatbázisban az első bejegyzéstől számított 3 évig. Nem szabad alkoholos befolyásoltság alatt vezetni, ez nem újdonság, kötelező a világítás és a bukósisak.
A sebességhatárokat különböző kategóriák szerint állapítják meg. Településen 50 km/h-val, másod- vagy harmadosztályú úton 90 km/h-val, országos közúton 110 km/h-val, autópályán pedig 130 km/h-val lehet haladni. Ha nem vagy hozzászokva a magyar vezetési stílushoz, vigyázz az íratlan szabályokra...nem szabad gulyásnak lenni. Teljesen rendben van, ha áthajtasz a piroson, előzöl a körforgalomban és rossz sávba kanyarodsz. A magyarok nyilván nem aggódnak túlságosan emiatt. Az alkohollal vigyázni kell, a vérben a tűréshatár nulla. Parkolni csak a kijelölt helyeken szabad, Budapest egyes részein vasárnap és éjszaka ingyenes a parkolás.
Ausztria
A motorosok körében Ausztria szintén népszerű célpont, és vétek lenne nem megállni itt egy igazi Wiener Schnitzelre. Ahhoz, hogy igazán jól érezd magad, ne feledkezz meg a sebességkorlátozásokról. A faluban 50 km/h a motoros sebességkorlátozás, a falun kívül 100 km/h, a gyorsforgalmi úton pedig 130 km/h a sebességkorlátozás, akárcsak az autópályán. A motorkerékpárok esetében, akárcsak a személygépkocsik esetében, az útdíj matricán keresztül érvényes, ezt kényelmesen megvásárolhatod online az okostelefonodról. Ausztriában vannak alagutakon keresztül vezető fizetős utak is, de ezeket a helyszínen is ki lehet fizetni.
A motorosok számára is kötelező az elsősegélycsomag, és a fényjelzési kötelezettség itt csak a motorosokra vonatkozik, a többi közlekedőre az időjárás és a látási viszonyok függvényében. A maximális alkoholszintet általában 0,5 ezrelékben állapítják meg, de a legfeljebb 2 éves tapasztalattal rendelkező új sofőröknek akár 0,1 ezrelék is tolerálható, akárcsak a hivatásos sofőröknek.
Románia
Egyre gyakoribbak a Romániába irányuló motoros utazások. Az ellentétekkel teli ország modern utakat és érdekes szintkülönbségeket kínál. A motorosoknak érdemes tanulmányozniuk a helyi szokásokat. Romániában a maximális sebességkorlátozás falun belül 50 km/h, falun kívül 90 km/h-val lehet menni, az autópályán pedig 130 km/h a sebességkorlátozás a motorosok számára. Semmiképpen ne ülj a volán mögé alkoholos befolyásoltság alatt, mivel gyakorlatilag minden járművezető esetében zéró tolerancia van az alkohollal szemben.
Ismét legyen nálad motoros papír, zöld kártya és felelősségbiztosítás (RCA - Răspundere Civilă Auto). Ha inkább a vidék felé utazol, figyelj a vadászkocsikra és a falusi szekerekre és kocsikra. Itt a nap 24 órájában kell működtetni a lámpát. Díjköteles hidak is vannak a Duna felett.
Horvátország
Horvátországba tervezel utazni? Itt is érdemes vigyázni néhány furcsasággal. Horvátországban a maximális sebességkorlátozás 50 km/h a faluban, 90 km/h a falun kívül, az autópályán pedig akár 120 km/h-val is lehet haladni. Ha azonban több mint 50 km/h-val haladod meg a sebességhatárt, a sofőrt most akár 60 napos börtönbüntetésre is ítélhetik, ami jóval hosszabbá teszi a horvátországi tartózkodásodat. Ami az alkoholt illeti, 25 éves kortól 0,5 ezrelékes tolerancia van érvényben, míg a fiatalabb sofőröknél zéró tolerancia érvényes. Ne feledje azt sem, hogy a horvát utak esőben nagyon csúszósak (a mészkőpor a felelős), a tengerparton Krk, Cres vagy Lošinj felé haladva élvezni fogod az új, csúszásmentes burkolatot. Ne feledkezz meg a fényvisszaverő mellényről és az autópályadíjról sem.
Szlovénia
Horvátország szomszédja és tranzitországa, Szlovénia falun belül legfeljebb 50 km/h, falun kívül 90 km/h, autópályán pedig legfeljebb 130 km/h sebességet engedélyez. Ha itt véletlenül bírságot kapsz, és azt a helyszínen vagy nyolc napon belül kifizeted, a bírságot a felére csökkentik. Semmiképpen se próbálj kibújni a bírság kifizetése alól, nehogy megpróbálják elkobozni az útleveledet vagy a személyes irataidat. Az alkoholtolerancia 0,5 ezrelék. Magas bírságokra számíts a gyorshajtásért és a piros lámpán való áthaladásért. Egyébként Szlovéniában valószínűleg nincs semmi meglepő, csak maradj a mi normáinknál.
Szlovákia
Az egyetlen dolog, ami talán meglepő lehet Szlovákiában, az a bírságok mértéke. Ha elfelejted felkapcsolni a lámpát vagy ha kihangosító nélkül telefonálsz, akár 100 eurós bírságra is számíthatsz, az alkoholfogyasztás toleranciája nulla, és a bírság általában 200 és 1300 euró között van. Az autópályákon és gyorsforgalmi utakon a teherautók nem előzhetnek, a lassabb járművezetők nem akadályozhatják a gyorsabb járműveket, és a csoportos motorozás ajánlott formációja ismét a sakktábla, mint mindenhol máshol. Ez elsősorban a jó láthatóság és az összes motoros tisztánlátása miatt van így. Az egysávos motorosok számára nincsenek fizetős autópályák, és ismét ne feledkezzünk meg a fényvisszaverő mellényről és a rendőrségi hívási kötelezettségről, ha sérüléssel járó balesetben veszünk részt.
Az emberek Magyarországon hozzászoktak a motorosokhoz, de vannak olyan országok is, ahol az ő részvételük az utakon valahogy nem számít. Szicíliában például egyáltalán nem adnak elsőbbséget a motorosoknak, míg a skandináv országokban az autók szívesen kikerülik a motorosokat. A volt keleti blokk országaiban a járművezetőknek nincs személyes tapasztalatuk a nagyméretű gépekkel kapcsolatban, ezért nem tisztelik őket, és nem tudnak elébe menni. A népszerű nyári úti célokban azonban egyre több a motorbérlés, így a helyiek lassan hozzászoknak ahhoz, hogy a nyaralók a buszokat motorokra cserélik, és igyekeznek ennek megfelelően alakítani a szokásaikat. Azt tanácsoljuk azonban minden motorosnak, hogy vegye figyelembe a vezetési tapasztalatát, és ne merészkedjen például a nyüzsgő nagyvárosokba új motorosként, ahol igazán vad dolgok történhetnek.
Az alábbi táblázat az európai országok összes sebességkorlátozását tartalmazza:
Állam |
Motorozás faluban |
Motorozás falun kívül |
Motorozás az autópályán |
Belgium |
50 km/h |
90 km/h |
120 km/h |
Bulgária |
50 km/h |
80 km/h |
100 km/h |
Csehország |
50 km/h |
90 km/h |
130 km/h 80 km/h lakott területen |
Horvátország |
50 km/h |
90 km/h |
130 km/h |
Dánia |
50 km/h |
80 km/h |
130 km/h |
Észtország |
50 km/h |
90 km/h |
90 km/h nyári időszakban - 110 km/h a kétsávos úton |
Finnország |
50 km/h |
80 km/h |
mindig a közlekedési táblák szerint (80 km/h, 100 km/h, 120 km/h) |
Franciaország |
50 km/h |
90 km/h esőben vagy nedves körülmények között: 80 km/h 50 m-es látótávolság esetén: 50 km/h |
130 km/h 100 km/h esőben vagy nedves körülmények között 50 m-es látótávolság esetén: 50 km/h |
Írország |
50 km/h |
80/100 km/h |
120 km/h |
Olaszország |
50 km/h |
90 km/h |
130 km/h |
Ciprus |
50 km/h |
80 km/h |
100 km/h |
Liechtenstein |
50 km/h |
80 km/h |
- |
Litvánia |
50 km/h |
aszfaltos vagy betonozott utakon - 90 km/h egyéb közutakon - 70 km/h 2 évnél kevesebb tapasztalattal rendelkező járművezetők - 70 km/h |
motorkerékpárok és motoros triciklik - autópályák: 130 km/h április 1-től október 31-ig; 110 km/h november 1-ől március 31-ig. 2 évnél kevesebb tapasztalattal rendelkező járművezetők - 90 km/h |
Lettország |
50 km/h |
90 km/h |
90 km/h nyári időszakban - 110 km/h a kétsávos úton |
Luxemburg |
50 km/h |
90 km/h |
130 km/h 110 km/h nedves úton |
Magyarország |
50 km/h 40 km/h-s motoros triciklik |
90 km/h |
130 km/h |
Málta |
50 km/h |
80 km/h |
80 km/h |
Németország |
50 km/h |
100 km/h |
130 km/h javasolt sebesség |
Hollandia |
50 km/h |
80 km/h |
130 km/h |
Norvégia |
50 km/h |
80 km/h |
100 km/h |
Lengyelország |
50 km/h (5.00 és 23.00 óra között) 60 km/h (23.00 és 5.00 óra között) |
90 km/h 100 km/h a kétsávos utakon A négykerekűekre ugyanazok a korlátozások vonatkoznak, mint a 3,5 t-nál nagyobb tömegű járművekre; 45 km/h a könnyű négykerekűekre. |
140 km/h; 100 km/h egysávos utakon (gépjárművek számára fenntartott utakon) |
Portugália |
50 km/h |
90 km/h |
120 km/h |
Ausztria |
50 km/h |
100 km/h |
130 km/h |
Görögország |
50 km/h |
90 km/h |
130 km/h |
Románia |
50 km/h |
90 km/h |
130 km/h |
Szlovákia |
50 km/h |
90 km/h |
130 km/h 90 km/h lakott területen |
Szlovénia |
50 km/h 30 km/h - sebességkorlátozott zónákban 10 km/h - olyan gyalogos zónákban, ahová a járművek behajthatnak. |
90 km/h |
130 km/h |
Spanyolország |
50 km/h |
parkolósáv nélkül vagy nagyon keskeny parkolósávval (<1,5 m) 90 km/h motorkerékpárok esetében 80 km/h a veszélyes árut szállító járművek esetében 45 km/h a robogók, háromkerekűek és könnyű négykerekűek esetében széles parkolósávval (>1,5 m) vagy kétsávos utakon: 100 km/h motorkerékpárok esetében. 90 km/h a veszélyes árut szállító járművek esetében 45 km/h a robogók, háromkerekűek és könnyű négykerekűek esetében. |
120 km/h 120 km/h motorkerékpárok esetében 110 km/h veszélyes árut szállító járművek esetében |
Egyesült Királyság |
48 km/h |
96 km/h |
112 km/h |
Svédország |
50 km/h |
70 km/h |
110 km/h |
Svájc |
50 km/h |
80 km/h |
120 km/h |