SZAVAZZON RÁNK! Hogy mi legyünk idén az Ország Boltja VERSENY 2024
SZAVAZZON RÁNK! Hogy mi legyünk idén az Ország Boltja VERSENY 2024

A közúti közlekedés szabályai külföldön, avagy motorral bírságok nélkül

9. 7. 2024

betöltési idő: 12 perc

Egyre gyakrabban fordul elő, hogy a motorosok Magyarország határain túlra mennek, és új motorosokat keresnek. De természetesen, aki biztonságosan és a nagy "ha"-tól való félelem nélkül szeretne közlekedni, annak tanulmányoznia kell az ország közúti szabályait. Ezek eltérőek, és a helyi szokások különösen a motorosokra vonatkoznak. Egyes helyeken a motorosok az utak megbecsült részei, míg máshol még nem tanulták meg a helyes reakciót és az előrelátást.

 

Lengyelország

A kötelező felszerelés és a kötelezően magaddal vinni kívánt dokumentumok közé tartozik a bukósisak. Mindenki köteles minőségi szabvánnyal ellátott bukósisakot viselni. Noha Lengyelországban a ruházat nem kötelező a motorozáshoz, javasoljuk, hogy mindig viselj tartós motoros ruházatot, beleértve a csizmát és a kesztyűt is. A motorosoknak a megfelelő motorkerékpár-kategóriára érvényes vezetői engedélyt, a biztosítási igazolást, a motorkerékpár nyilvántartását és a személyes okmányokat kell magukkal vinniük.

Jó ötlet továbbá ismerni a sebességkorlátozásokat. Az általános sebességkorlátozások a következőek. A faluban 50 km/h, 23:00 és 5:00 között 60 km/h), a falun kívül 90 km/h, a gyorsforgalmi úton 100 km/h, sőt az autópályán 140 km/h a korlátozás. A lakott övezetek és az iskolai kereszteződések ki vannak jelölve, és a sebességet általában 20-30 km/h-ra korlátozzák.

Lengyelországban kötelező egész nap bekapcsolva tartani a lámpákat, függetlenül az időjárástól vagy az időjárási viszonyoktól, valamint a látási viszonyoktól függetlenül, és minden motorosnak kötelező a működő irányjelző és féklámpa használata. Előzni csak balról szabad, előzéskor elegendő oldaltávolságot kell tartani, és ha motorral dugóba kerülsz, a dugóban lévő járműveket jobbról is megelőzheted, feltéve, hogy ezzel nem veszélyezteted a többi közlekedőt. Ha csoportban motorozol, ajánlott a sakktábla alakzat, és a motorkerékpároknak általában biztonságos távolságot kell tartaniuk egymás között az ütközések elkerülése érdekében. Lengyelországban szigorú szabályok vonatkoznak az alkoholfogyasztásra, a véralkoholszint felső határa 0,2 promile. Ha ezt a határértéket meghaladod, komoly pénzbírságra, esetleg a jogosítványod elvesztésére és bizonyos esetekben büntetőeljárásra számíthatsz. A kötelező biztosítással is érdemes készülni, Lengyelországban érvényes felelősségbiztosítással és a biztosítás lengyelországi érvényességét igazoló zöldkártyával kell rendelkezned. Keleti szomszédainknál a gyalogátkelőhelyeken, kereszteződésekben és veszélyes helyeken tilos a parkolás, míg a motorosoknak kijelölt helyek állnak rendelkezésre. Ha a járdán szeretnél parkolni a motoroddal, megteheted, feltéve, hogy elegendő helyet (legalább 1,5 métert) hagysz a gyalogosoknak.

 

Németország

Németország híres arról, hogy szigorúan betartja a közlekedési szabályokat, ami a motorosokat sem zárja ki. Ezért érdemes jól felkészülni és ismerni a helyi közlekedési szabályokat. Minden motoros köteles jóváhagyott bukósisakot viselni, valamint érvényes jogosítványt, biztosítási okmányokat, motorkerékpár-regisztrációt és személyes okmányokat magánál tartani.

Ami a sebességkorlátozást illeti, az 50 km/h a településen belül, 100 km/h a településen kívül, és bár az autópályán nincs maximális sebességkorlátozás, 130 km/h ajánlott. Egyes szakaszokon sebességkorlátozás is lehet, és elengedhetetlen, hogy a szabályozást mindig betartsák és betartassák.

Itt is mindig világítani kell, függetlenül az időjárástól és a látási viszonyoktól, és a működő irányjelzők és féklámpák magától értetődőek. Balról csak megfelelő oldaltávolsággal szabad előzni, és ha dugóba kerültünk, akkor jobbról is előzhetünk, de álló forgalmi dugóban a sávok között haladhatunk, hacsak a helyi szabályok nem tiltják.

Németországban a megengedett véralkohol-határérték legfeljebb 0,5 promil. A 21 év alatti friss sofőrök esetében nulla tolerancia érvényes. A németországi bírságok elég ijesztőek, és a jogosítványok bevonásához és büntetőeljáráshoz vezethetnek. Ismét érvényes biztosítással kell rendelkezned, valamint érvényes zöldkártyával. Motorkerékpárosként nem kell matricát vagy útdíjat fizetni.

 

Magyarország

Magyarország szintén népszerű motoros úti cél. A helyi infrastruktúra magas színvonalú és még mindig fejlesztés alatt áll. Az autópályákat M betűvel jelölik, az országos utakat 1-től 8-ig számozzák, a másodosztályú úthálózatot 10-től 89-ig. Az utak jól burkoltak és általában jó állapotban vannak, de nincsenek leállósávok. A közlekedési szabályok megegyeznek a csehországiakkal, pontrendszer van érvényben, a bírságokért járó büntetőpontok nem kerülnek át a cseh pontrendszerbe, a hivatal állít be neked egy kártyát az esetleges büntetőpontok rögzítésére. Ezek az adatok megmaradnak az adatbázisban az első bejegyzéstől számított 3 évig. Nem szabad alkoholos befolyásoltság alatt vezetni, ez nem újdonság, kötelező a világítás és a bukósisak.

A sebességhatárokat különböző kategóriák szerint állapítják meg. Településen 50 km/h-val, másod- vagy harmadosztályú úton 90 km/h-val, országos közúton 110 km/h-val, autópályán pedig 130 km/h-val lehet haladni. Ha nem vagy hozzászokva a magyar vezetési stílushoz, vigyázz az íratlan szabályokra...nem szabad gulyásnak lenni. Teljesen rendben van, ha áthajtasz a piroson, előzöl a körforgalomban és rossz sávba kanyarodsz. A magyarok nyilván nem aggódnak túlságosan emiatt. Az alkohollal vigyázni kell, a vérben a tűréshatár nulla. Parkolni csak a kijelölt helyeken szabad, Budapest egyes részein vasárnap és éjszaka ingyenes a parkolás.

 

Ausztria

A motorosok körében Ausztria szintén népszerű célpont, és vétek lenne nem megállni itt egy igazi Wiener Schnitzelre. Ahhoz, hogy igazán jól érezd magad, ne feledkezz meg a sebességkorlátozásokról. A faluban 50 km/h a motoros sebességkorlátozás, a falun kívül 100 km/h, a gyorsforgalmi úton pedig 130 km/h a sebességkorlátozás, akárcsak az autópályán. A motorkerékpárok esetében, akárcsak a személygépkocsik esetében, az útdíj matricán keresztül érvényes, ezt kényelmesen megvásárolhatod online az okostelefonodról. Ausztriában vannak alagutakon keresztül vezető fizetős utak is, de ezeket a helyszínen is ki lehet fizetni.

A motorosok számára is kötelező az elsősegélycsomag, és a fényjelzési kötelezettség itt csak a motorosokra vonatkozik, a többi közlekedőre az időjárás és a látási viszonyok függvényében. A maximális alkoholszintet általában 0,5 ezrelékben állapítják meg, de a legfeljebb 2 éves tapasztalattal rendelkező új sofőröknek akár 0,1 ezrelék is tolerálható, akárcsak a hivatásos sofőröknek.

 

Románia

Egyre gyakoribbak a Romániába irányuló motoros utazások. Az ellentétekkel teli ország modern utakat és érdekes szintkülönbségeket kínál. A motorosoknak érdemes tanulmányozniuk a helyi szokásokat. Romániában a maximális sebességkorlátozás falun belül 50 km/h, falun kívül 90 km/h-val lehet menni, az autópályán pedig 130 km/h a sebességkorlátozás a motorosok számára. Semmiképpen ne ülj a volán mögé alkoholos befolyásoltság alatt, mivel gyakorlatilag minden járművezető esetében zéró tolerancia van az alkohollal szemben.

Ismét legyen nálad motoros papír, zöld kártya és felelősségbiztosítás (RCA - Răspundere Civilă Auto). Ha inkább a vidék felé utazol, figyelj a vadászkocsikra és a falusi szekerekre és kocsikra. Itt a nap 24 órájában kell működtetni a lámpát. Díjköteles hidak is vannak a Duna felett.

 

Horvátország

Horvátországba tervezel utazni? Itt is érdemes vigyázni néhány furcsasággal. Horvátországban a maximális sebességkorlátozás 50 km/h a faluban, 90 km/h a falun kívül, az autópályán pedig akár 120 km/h-val is lehet haladni. Ha azonban több mint 50 km/h-val haladod meg a sebességhatárt, a sofőrt most akár 60 napos börtönbüntetésre is ítélhetik, ami jóval hosszabbá teszi a horvátországi tartózkodásodat. Ami az alkoholt illeti, 25 éves kortól 0,5 ezrelékes tolerancia van érvényben, míg a fiatalabb sofőröknél zéró tolerancia érvényes. Ne feledje azt sem, hogy a horvát utak esőben nagyon csúszósak (a mészkőpor a felelős), a tengerparton Krk, Cres vagy Lošinj felé haladva élvezni fogod az új, csúszásmentes burkolatot. Ne feledkezz meg a fényvisszaverő mellényről és az autópályadíjról sem.

 

Szlovénia

Horvátország szomszédja és tranzitországa, Szlovénia falun belül legfeljebb 50 km/h, falun kívül 90 km/h, autópályán pedig legfeljebb 130 km/h sebességet engedélyez. Ha itt véletlenül bírságot kapsz, és azt a helyszínen vagy nyolc napon belül kifizeted, a bírságot a felére csökkentik. Semmiképpen se próbálj kibújni a bírság kifizetése alól, nehogy megpróbálják elkobozni az útleveledet vagy a személyes irataidat. Az alkoholtolerancia 0,5 ezrelék. Magas bírságokra számíts a gyorshajtásért és a piros lámpán való áthaladásért. Egyébként Szlovéniában valószínűleg nincs semmi meglepő, csak maradj a mi normáinknál.

 

Szlovákia

Az egyetlen dolog, ami talán meglepő lehet Szlovákiában, az a bírságok mértéke. Ha elfelejted felkapcsolni a lámpát vagy ha kihangosító nélkül telefonálsz, akár 100 eurós bírságra is számíthatsz, az alkoholfogyasztás toleranciája nulla, és a bírság általában 200 és 1300 euró között van. Az autópályákon és gyorsforgalmi utakon a teherautók nem előzhetnek, a lassabb járművezetők nem akadályozhatják a gyorsabb járműveket, és a csoportos motorozás ajánlott formációja ismét a sakktábla, mint mindenhol máshol. Ez elsősorban a jó láthatóság és az összes motoros tisztánlátása miatt van így. Az egysávos motorosok számára nincsenek fizetős autópályák, és ismét ne feledkezzünk meg a fényvisszaverő mellényről és a rendőrségi hívási kötelezettségről, ha sérüléssel járó balesetben veszünk részt.

Az emberek Magyarországon hozzászoktak a motorosokhoz, de vannak olyan országok is, ahol az ő részvételük az utakon valahogy nem számít. Szicíliában például egyáltalán nem adnak elsőbbséget a motorosoknak, míg a skandináv országokban az autók szívesen kikerülik a motorosokat. A volt keleti blokk országaiban a járművezetőknek nincs személyes tapasztalatuk a nagyméretű gépekkel kapcsolatban, ezért nem tisztelik őket, és nem tudnak elébe menni. A népszerű nyári úti célokban azonban egyre több a motorbérlés, így a helyiek lassan hozzászoknak ahhoz, hogy a nyaralók a buszokat motorokra cserélik, és igyekeznek ennek megfelelően alakítani a szokásaikat. Azt tanácsoljuk azonban minden motorosnak, hogy vegye figyelembe a vezetési tapasztalatát, és ne merészkedjen például a nyüzsgő nagyvárosokba új motorosként, ahol igazán vad dolgok történhetnek.

 

Az alábbi táblázat az európai országok összes sebességkorlátozását tartalmazza:

Állam

Motorozás faluban

Motorozás falun kívül

Motorozás az autópályán

Belgium

50 km/h

90 km/h

120 km/h

Bulgária

50 km/h

80 km/h

100 km/h

Csehország



50 km/h

90 km/h

130 km/h 

80 km/h lakott területen

Horvátország

50 km/h

90 km/h

130 km/h

Dánia

50 km/h

80 km/h

130 km/h

Észtország




50 km/h

90 km/h

90 km/h

nyári időszakban - 110 km/h a kétsávos úton

Finnország

50 km/h

80 km/h

mindig a közlekedési táblák szerint (80 km/h, 100 km/h, 120 km/h)

Franciaország

50 km/h

90 km/h

esőben vagy nedves körülmények között: 80 km/h

50 m-es látótávolság esetén: 50 km/h

130 km/h

100 km/h esőben vagy nedves körülmények között

50 m-es látótávolság esetén: 50 km/h

Írország

50 km/h

80/100 km/h

120 km/h

Olaszország

50 km/h

90 km/h

130 km/h

Ciprus

50 km/h

80 km/h

100 km/h

Liechtenstein

50 km/h

80 km/h

-

Litvánia

50 km/h

aszfaltos vagy betonozott utakon - 90 km/h

egyéb közutakon - 70 km/h

2 évnél kevesebb tapasztalattal rendelkező járművezetők - 70 km/h

motorkerékpárok és motoros triciklik - autópályák: 130 km/h április 1-től október 31-ig; 110 km/h november 1-ől március 31-ig.

2 évnél kevesebb tapasztalattal rendelkező járművezetők - 90 km/h

Lettország

50 km/h

90 km/h

90 km/h

nyári időszakban - 110 km/h a kétsávos úton

Luxemburg

50 km/h

90 km/h

130 km/h

110 km/h nedves úton

Magyarország

50 km/h

40 km/h-s motoros triciklik

90 km/h

130 km/h

Málta

50 km/h

80 km/h

80 km/h

Németország

50 km/h

100 km/h

130 km/h

javasolt sebesség

Hollandia

50 km/h

80 km/h

130 km/h

Norvégia

50 km/h

80 km/h

100 km/h

Lengyelország

50 km/h (5.00 és 23.00 óra között)

60 km/h (23.00 és 5.00 óra között)

90 km/h

100 km/h a kétsávos utakon

A négykerekűekre ugyanazok a korlátozások vonatkoznak, mint a 3,5 t-nál nagyobb tömegű járművekre; 45 km/h a könnyű négykerekűekre.

140 km/h; 100 km/h egysávos utakon (gépjárművek számára fenntartott utakon)

Portugália

50 km/h

90 km/h

120 km/h

Ausztria

50 km/h

100 km/h

130 km/h

Görögország

50 km/h

90 km/h

130 km/h

Románia

50 km/h

90 km/h

130 km/h

Szlovákia

50 km/h

90 km/h

130 km/h

90 km/h lakott területen

Szlovénia

50 km/h

30 km/h - sebességkorlátozott zónákban

10 km/h - olyan gyalogos zónákban, ahová a járművek behajthatnak.

90 km/h

130 km/h

Spanyolország

50 km/h

parkolósáv nélkül vagy nagyon keskeny parkolósávval (<1,5 m)

90 km/h motorkerékpárok esetében

80 km/h a veszélyes árut szállító járművek esetében

45 km/h a robogók, háromkerekűek és könnyű négykerekűek esetében

széles parkolósávval (>1,5 m) vagy kétsávos utakon:

100 km/h motorkerékpárok esetében.

90 km/h a veszélyes árut szállító járművek esetében

45 km/h a robogók, háromkerekűek és könnyű négykerekűek esetében.

120 km/h

120 km/h motorkerékpárok esetében 110 km/h veszélyes árut szállító járművek esetében

Egyesült Királyság

48 km/h

96 km/h

112 km/h

Svédország

50 km/h

70 km/h

110 km/h

Svájc

50 km/h

80 km/h

120 km/h

 

A cikk küldése e-maillel.

Ezt az oldalt reCAPTCHA védi. Google adatvédelmi irányelvek, szerződéses feltételek.

Cookies

A MotoZemnek és partnereinek az Ön hozzájárulása szükséges az egyéni adatok felhasználásához, hogy többek között az Ön érdeklődési köréhez kapcsolódó információkat mutassanak meg. Hozzájárulását az „OK” mezőre kattintva adja meg.

Beállítás OK

A beleegyzését itt tudja visszavonni.

Cookie-beállítások

Itt lehetősége van a cookie-kat kategóriánként testreszabni, saját preferenciáinak megfelelően.

A MotoZemnek és partnereinek az Ön hozzájárulása szükséges az egyéni adatok felhasználásához, hogy többek között az Ön érdeklődési köréhez kapcsolódó információkat mutassanak meg.